Popravka kardana – zamena krsta

Posle dužeg vremena bez radova oko Nive došao je na red za zamenu i krst kardana. Vozačima Nive ovaj problem nije nepoznat. Starije Nive imaju manje i slabije krstove pa oni stradaju relativno brzo. Kod novijih je taj problem znatno ublažen pa krst kardana može trajati i preko 100000 kilometara. Nažalost, meni je počeo da škripi zadnji krst na zadnjem kardanu. Nisam ga blagovremeno podmazao, a on je i najizloženiji prskanju vode zbog svog relativno niskog položaja. Uz to, kod mene je bila otpala mazalica i to je dodatno olakšalo ulaženje vode i prljavštine. Srećom, zamena je jednostavna i jeftina.

Od alata potreban je viljuškasti ključ 13, zeger klešta, teži čekić i neki deblji šraf ili šipka.

Naravno, prvi korak je skidanje samog kardana sa vozila. Drži se na po četiri šrafa sa svake strane. Zgodno je taj deo posla obaviti iz kanala ali uopšte nije neophodno jer Niva ima dovoljnu visinu od tla.

Kada smo izvadili kardan napolje, pristupamo vađenju četiri zeger osigurača. Na svakoj čašici krsta nalazi se po jedan. Zatim sledi izbijanje svake čašice.

Demontaža kardanskog krsta

Izbijanje krsta kardana

Korisno je svaku čašicu naprskati malo sa WD-40 jer će to olakšati njen izlazak iz kardana.

Kada smo jednu čašicu izvadili, sada udaramo krst sa suprotne strane, kako bi i naspramna čašica izašla napolje.

Izbijanje kardanskog krsta

Isti postupak ponavljamo i za drugi par čašica i time je demontaža završena.

Sada počinjemo montažu novog krsta kardana. Pre toga, treba očistiti čaure od prljavštine, a posebno obratiti pažnju na žlebove gde će kasnije upasti zeger osigurači. Ako u njima ostane prljavština, osigurač neće lepo nalegati i postoji opasnost da izleti usled centrifugalne sile, a to bi dalje značilo i izletanje kompletne čašice i time bi kardan bio onesposobljen.

Kada smo sve lepo očistili, krst kardana treba rastaviti, dodatno podmazati i onda ga postavljamo na mesto.

novi krst kardana

Ova rupa u centru krsta služi za podmazivanje i u nju treba ušrafiti mazalicu koja se dobija uz krst. Krst postavljamo tako da mazalica dođe prema zadnjem kraju Nive. Time je pristup mazalici malo bolji kada je kardan namontiran, a još važnije je što je time mazalica zaštićenija nego da je okrenuta ka napred. Manje je izložena prskanju vode i blata.

položaj kardanskog krsta

Postavljamo krst u položaj kao na slici, lepo poravnamo i onda čekićem lagano ukucamo čašice do krajnjeg položaja. Vrlo je važno da smo prethodno dobro podmazali valjke u čašicama jer ih mast drži zalepljene kako nebi ispali tokom montaže. Zatim pomoću klešta postavljamo zeger osigurače sa jedne i druge strane.

Isti postipak ponovimo i za drugi par čašica i time je krst kardana ugrađen. Kada smo završili sa ugradnjom krsta može nas iznenaditi to što je krst sada toliko utegnut da je rukom vrlo teško savijati kardan. Ovo je normalno i poželjno i znači da u krstu sada nema lufta. U vožnji ta utegnutost je samo prednost, a nikako nedostatak ili znak da je krst loše ugrađen.

Ja sam se opredelio za originalni krst kardana, tj potpuno identičan kao fabrički. U ponudi je puno različitih marki ali nisam želeo da eksperimentišem. Pakovanje je na slici:

krst kardana za Nivu

Krst kardana za Ladu Nivu

Posle remonta kardana vožnja Nive ponovo je uživanje. Nema vibracija i karakterističnog piskavog škripanja koje dolazi od nepodmazanog krsta. Važno je reći da kardan ne treba rastavljati na mestu teleskopa ili ako se baš mora, treba obeležiti položaj u kome su delovi bili. Razlog je taj što ako teleskopski deo ne izubimo kako je bio, time se narušava balans pa kardan pravi vibracije pri nekim brzinama iako nigde nema lufta. Idealno je posle svake intervencije na kardanu izvršiti njegovo ponovno balansiranje. Međutim mali broj firmi se time bavi, a iz mog iskustva to nije ni neophodno. Nikada mi se posle zamene krsta nisu pojvile neke nove vibracije. Niva se može voziti do maksimalne brzine bez ikakvih vibracija.

U nekim slučajevima kardan može dobiti luft i u teleskopu. Tada su vibracije neizbežne čak i sa potpuno novim ili ispravnim krstovima. Lično ne verujem da tu neka popravka može da pomogne. Najbolje bi bilo ceo kardan zameniti novim. Najnovije Nive imaju kardane koji umesto krstova imaju homokinetičke zglobove. Kod zamene kardana, ja bih uvek pre izabrao takve nove kardane jer su sve vibracije potpuno eliminisane zbog bolje uravnoteženosti homokinetičkih zglobova u odnosu na krstove i ravnomernog prenosa obrtnog kretanja.

Kardan sa homokinetičkim zglobovima. Preuzeto sa https://www.drive2.ru/l/5571530/

https://www.drive2.ru/l/5571530/

Toliko za sada 🙂 Vozimo se dalje…

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *