Popravka kardana – zamena krsta

Posle dužeg vremena bez radova oko Nive došao je na red za zamenu i krst kardana. Vozačima Nive ovaj problem nije nepoznat. Starije Nive imaju manje i slabije krstove pa oni stradaju relativno brzo. Kod novijih je taj problem znatno ublažen pa krst kardana može trajati i preko 100000 kilometara. Nažalost, meni je počeo da škripi zadnji krst na zadnjem kardanu. Nisam ga blagovremeno podmazao, a on je i najizloženiji prskanju vode zbog svog relativno niskog položaja. Uz to, kod mene je bila otpala mazalica i to je dodatno olakšalo ulaženje vode i prljavštine. Srećom, zamena je jednostavna i jeftina.

Od alata potreban je viljuškasti ključ 13, zeger klešta, teži čekić i neki deblji šraf ili šipka.

Naravno, prvi korak je skidanje samog kardana sa vozila. Drži se na po četiri šrafa sa svake strane. Zgodno je taj deo posla obaviti iz kanala ali uopšte nije neophodno jer Niva ima dovoljnu visinu od tla.

Kada smo izvadili kardan napolje, pristupamo vađenju četiri zeger osigurača. Na svakoj čašici krsta nalazi se po jedan. Zatim sledi izbijanje svake čašice.

Demontaža kardanskog krsta

Izbijanje krsta kardana

Korisno je svaku čašicu naprskati malo sa WD-40 jer će to olakšati njen izlazak iz kardana.

Kada smo jednu čašicu izvadili, sada udaramo krst sa suprotne strane, kako bi i naspramna čašica izašla napolje.

Izbijanje kardanskog krsta

Isti postupak ponavljamo i za drugi par čašica i time je demontaža završena.

Sada počinjemo montažu novog krsta kardana. Pre toga, treba očistiti čaure od prljavštine, a posebno obratiti pažnju na žlebove gde će kasnije upasti zeger osigurači. Ako u njima ostane prljavština, osigurač neće lepo nalegati i postoji opasnost da izleti usled centrifugalne sile, a to bi dalje značilo i izletanje kompletne čašice i time bi kardan bio onesposobljen.

Kada smo sve lepo očistili, krst kardana treba rastaviti, dodatno podmazati i onda ga postavljamo na mesto.

novi krst kardana

Ova rupa u centru krsta služi za podmazivanje i u nju treba ušrafiti mazalicu koja se dobija uz krst. Krst postavljamo tako da mazalica dođe prema zadnjem kraju Nive. Time je pristup mazalici malo bolji kada je kardan namontiran, a još važnije je što je time mazalica zaštićenija nego da je okrenuta ka napred. Manje je izložena prskanju vode i blata.

položaj kardanskog krsta

Postavljamo krst u položaj kao na slici, lepo poravnamo i onda čekićem lagano ukucamo čašice do krajnjeg položaja. Vrlo je važno da smo prethodno dobro podmazali valjke u čašicama jer ih mast drži zalepljene kako nebi ispali tokom montaže. Zatim pomoću klešta postavljamo zeger osigurače sa jedne i druge strane.

Isti postipak ponovimo i za drugi par čašica i time je krst kardana ugrađen. Kada smo završili sa ugradnjom krsta može nas iznenaditi to što je krst sada toliko utegnut da je rukom vrlo teško savijati kardan. Ovo je normalno i poželjno i znači da u krstu sada nema lufta. U vožnji ta utegnutost je samo prednost, a nikako nedostatak ili znak da je krst loše ugrađen.

Ja sam se opredelio za originalni krst kardana, tj potpuno identičan kao fabrički. U ponudi je puno različitih marki ali nisam želeo da eksperimentišem. Pakovanje je na slici:

krst kardana za Nivu

Krst kardana za Ladu Nivu

Posle remonta kardana vožnja Nive ponovo je uživanje. Nema vibracija i karakterističnog piskavog škripanja koje dolazi od nepodmazanog krsta. Važno je reći da kardan ne treba rastavljati na mestu teleskopa ili ako se baš mora, treba obeležiti položaj u kome su delovi bili. Razlog je taj što ako teleskopski deo ne izubimo kako je bio, time se narušava balans pa kardan pravi vibracije pri nekim brzinama iako nigde nema lufta. Idealno je posle svake intervencije na kardanu izvršiti njegovo ponovno balansiranje. Međutim mali broj firmi se time bavi, a iz mog iskustva to nije ni neophodno. Nikada mi se posle zamene krsta nisu pojvile neke nove vibracije. Niva se može voziti do maksimalne brzine bez ikakvih vibracija.

U nekim slučajevima kardan može dobiti luft i u teleskopu. Tada su vibracije neizbežne čak i sa potpuno novim ili ispravnim krstovima. Lično ne verujem da tu neka popravka može da pomogne. Najbolje bi bilo ceo kardan zameniti novim. Najnovije Nive imaju kardane koji umesto krstova imaju homokinetičke zglobove. Kod zamene kardana, ja bih uvek pre izabrao takve nove kardane jer su sve vibracije potpuno eliminisane zbog bolje uravnoteženosti homokinetičkih zglobova u odnosu na krstove i ravnomernog prenosa obrtnog kretanja.

Kardan sa homokinetičkim zglobovima. Preuzeto sa https://www.drive2.ru/l/5571530/

https://www.drive2.ru/l/5571530/

Toliko za sada 🙂 Vozimo se dalje…

150 000

Iako je kao terenac ušla u legendu, o kvalitetu Lade Nive postoje različita mišljenja. Naravno, nema smisla porediti je sa vozilima iz viših cenovnih nivoa jer odnos para i muzike je uvek prisutan. Štaviše, Niva predstavlja sama po sebi jednu klasu automobila jer za 9500€, koliko sada košta, ne postoji novo vozilo sa 4×4 pogonom i sličnim terenskim sposobnostima. Iz mog višegodišnjeg iskustva, mogao bih da potvrdim da Niva vredi i može puno u rukama sposobnog i iskusnog vozača. Nije da je hvalim ali 150000km je ostavila iza sebe bez nekog ozbiljnog problema. Može se reći, samo uz redovno održavanje. Kada se samo setim gde smo sve bili, šta smo sve prevozili, koliko je vukla prikolicu i po kakvim (našim) putevima… Teško je sve to opisati. U današnje vreme kada se vozila uglavnom kupuju polovna sa famoznih 120 – 130 hiljada kilometara, neko bi rekao auto je NOV NOV. Takve opise sve češće viđamo po oglasima. Istina je malo drugačija i ja bih rekao da je 150 000km jako ozbiljna kilometraža naročito za jedno terensko vozilo čiji jedan kiometar makadama vredi mnogo više nego kilometar asfalta za neki drumski auto.

Ukratko, Niva je ispunila i prevazišla sva moja očekivanja po pitanju kvaliteta motora, menjača i ostalih mehaničkih sklopova. Danas smo “okrenuli” famoznu brojku. Vozimo se dalje.

Srećan put!

Zamena svećica

Kao i većina potrošnih delova, i svećice se vrlo jednostavno i brzo menjaju kod Nive. Dovoljan je standardni ključ koji gotovo svako ima i nekoliko minuta. Naravno, redosled kablova je od presudnog značaja i motor neće raditi ako se svaki kabal ne postavi gde mu je mesto. Zato je najbolje menjati jednu po jednu svećicu i neće doći do greške. Takođe, na razvodnoj kapi postoje oznake 1,2,3 i 4. Govore nam na koju svećicu kabal ide, a svećica sa brojem 1 je prva od napred. Odlučio sam se da opet stavim svećice NGK V-Line koje su se do sada odlično pokazale. Iskreno, i nisu baš bile za zamenu ali zbog povoljne cene nema smisla čekati poslednji trenutak.

Stara i nova svećica.

NGK v-line

Na slici se ne vidi baš najbolje ali stara svećica je potpuno čista i bela, što govori da motor ima pravilno sagorevanje. Za sada smo na 147910 km. Vozimo se još… 😉

Broj mesta za sedenje – Lada Niva

Svake godine na tehničkom pregledu me dočeka neka neprijatna novost. Stalno treba još nešto, reatest, sertifikat za prikolicu itd. Najnovija u nizu je promena broja putničkih mesta. Naravno, Niva je ista onakva kakva je bila i kada je kupljena. Nikakve prerade nisu rađene i do sada se najnormalnije registrovala za pet putnika. Međutim, kažu da od ove godine Lada Niva više nije auto za pet putnika, nego za četiri. Kako je to moguće – ne znam zaista. Razumem da ima 4 pojasa (na to se pozivaju neki) ali kako to da je do sada bilo dovoljno mesta za 5 putnika, a sada samo za 4 ? Ako ćemo po broju pojaseva, koliko onda mesta za sedenje imaju starije Nive koje na zadnjem sedištu nemaju ni jedan pojas? Ispada da ih treba registrovati samo za dva putnika. Bilo kako bilo, neko se dosetio da uzme dodatnih 1300 dinara za novu saobraćajnu. Osim toga, auto definitivno gubi na funkcionalnosti jer je nekada vrlo važno da se poveze svih petoro putnika, a sada je to zabranjeno.

Jedna koleginica je duhovito prokomentarisala ovu situaciju rekavši da možda nije trebalo ovoliko da perem Nivu jer se skupila od pranja 🙂

Nova saobraćajna dozvola

Stara saobraćajna

Takođe, meni zanimljiv detalj je da je Niva “sa četiri sedišta” sada teža nego kada ih je bilo pet. Istina je tu negde… Idemo dalje 😉

Gume upornih spona za Nivu

Kilometraža, vreme ali i naši putevi neminovno izazivaju oštećenja na vešanju svih vozila. Zadnji trap kod Nive deluje neuništivo zahvaljujući, pre svega, krutoj zadnjoj osovini. Ipak, elementi koji su najizloženiji uticaju loših puteva su gume upornih spona. Neki ih zovu i “silent blokovi”. Kako god, pojavom “lufta” u njima gubi se stabilnost vozila pri većim brzinama, a to se najviše oseti pri davanju i oduzimanju gasa i pri kočenju. Tada dolazi do blagog zanošenja zadnjeg kraja. Jednostavno, cela zadnja osovina se pomeri u odnosu na uzdužnu osu vozila zbog pojave zazora u elementima koji je vezuju za karoseriju. Takođe, ovaj kvar se manifestuje i prilikom povlačenja ručne kočnice, kada auto umesto da se “ukopa”, ostane da se ljulja napred-nazad nekoliko centimetara.

Zamena nije komplikovana, ali zahteva malo domišljatosti kako bi bila još lakša. Pre svega, treba skinuti uporne spone sa vozila. Meni je to pošlo za rukom veoma lako jer su ruski šrafovi i posle više od 13 godina i dalje kao novi. Nisam mogao da verujem.

Stare gumice se lako vade. Što su više rasklimane, sve je lakše 🙂

Nove su jako tvrde i najlakše ih je ubaciti ovako, pomoću navojne šipke.

Na kraju, istim postupkom uguramo unutrašnju cev kroz koju ide šraf i to ispadne ovako:

 

Sve vratimo na auto i uživamo u vožnji bez korekcije putanje volanom. Jednostavno, auto ide pravo 🙂

 

Srećan put!

 

Nove gume za Ladu Nivu – Kama i511

U susret predstojećoj zimi, odlučio sam da Niva dobije nove čizme. 🙂 Izbor guma za Ladu Nivu na tržištu Srbije i nije tako veliki. U ponudi su najčešće gume ruskih proizvođača Voltyre i Kama. Česta greška vozača Nive je da kupuju tzv “kramponke”, kako se često nazivaju gume Voltyre vli-5, sa namerom da ih koriste po snegu i ledu. Ova guma namenjena je vožnji po blatnjavim putevima i tu je njena efikasnost najveća.

Voltyre vli-5

Voltyre vli-5

Međutim, za sneg i led potreban je drugačiji dizajn gazeće površine ali i nešto mekša guma. Još jedna velika mana ove gume je velika buka pri vožnji asfaltnim putem, pa ako se Niva često vozi uređenim putevima, ova guma nije dobro rešenje.

Iz mog iskustva, a i po mošljenju mnogih vozača Nive, najbolja zimska guma za Nivu koja je dostupna U Srbiji je Kama i511.

Kama i511

Dubina šare kod novih guma je nešto preko 10mm. Gazeći sloj je izuzetno mekan i to se već na dodir lako primeti. Dizajn gazeće površine zahvaljujući mnogobrojnim lamelama odlično prijanja na podloge prekrivene snegom i ledom. Takođe, zbog dizajna zageće površine, ovaj model guma pravi veoma malu buku po asfaltu. Po pitanju odnosa cene i onoga što pruža, Kama i511 je jako dobar izbor. Niva opremljena ovim gumama bez većih problema savladava sneg visine pola metra. Još jednom naglašavam, ko planira da kupi zimske gume za Ladu Nivu, nebi trebalo puno da se dvoumi. Kama i511 opradvaće sva očekivanja.

Ja sam svoj komplet guma poručio u kompaniji Coning iz Beograda i dobio ih po vrlo povoljnoj ceni zajedno sa unutrašnjim gumama i uz besplatnu dostavu.

Srećan put!

Sachs set kvačila za Nivu

Nedavno sam primetio da mi Niva neuobičajeno reaguje na naglo dodavanje gasa, naročito u trećoj, četvrtoj i petoj brzini. Obrtaji skoče ali slabo ubrzava. Naravno, ovo su tipični simptomi proklizavanja lamele. Problem je donekle moguće ublažiti podešavanjem šipke koja se nalazi kod donjeg cilindra kvačila. Time se pedala može malo “spustiti”, tj podesiti da niže hvata. Ali to je samo kratkotrajno rešenje. Jedino pravo rešenje je zamena seta kvačila. On obuhvata korpu, lamelu i potisni (tzv “druk”) ležaj. Ali krenimo redom.

Fabrička lamela trajala je pedesetak hiljada kilometara. Značajno bolji rezultat pokazao je set kvačila marke “Начало”, ruske proizvodnje. Sa njim sam prevezao oko 85 000km. Smatram to sasvim pristojnom kilometražom, s obzirom na to koliko sam imao polazaka na usponu sa prikolicom i koliko sam kilometara prešao sa njom. Jedina mana ovog seta kvačila je prilično tvrda pedala. Svako duže zadržavanje kvačila znači i bolove u nozi.

Na preporuku brojnih vozača iz Rusije ali  i članova Lada kluba Srbije, odabrao sam set kvačila Sachs. Po iskustvima koja sam čitao, set je dugotrajan, a pedala kvačila je značajno mekša i prijatnija sa Sachs korpom.

Sachs set kvačila

Kataloška oznaka seta je 3000 240 001, ili posebno korpa 3082 133 042, lamela 1878 005 788, druk lager 1850 282 185.

Kad smo kupili set kvačila, pristupamo težem delu posla -zameni. Najpre treba skinuti plastike oko reduktora i menjača u kabini. O tome sam pisao ovde. Zatim ide skidanje kardana. Prednji mora kompletno napolje, a  zadnji može samo sa reduktora da se otkači. Zatim otkačimo kablove sa reduktora. Odvijamo četiri šrafa ključem 13 koji spajaju reduktor i menjač. Odvijemo još četiri šrafa koji drže reduktor za pod i to je to. Reduktor je napolju. Po mojoj slobodnoj proceni, masa reduktora je bar 25 kilograma, pa je potreban i asistent za njegovo skidanje ili odgovarajuća dizalica. Sad je na redu skidanje menjača. Imamo tri šrafa koji drže alnaser za zvono menjača, skidamo ih. Pre toga OBAVEZNO skinuti jednu klemu sa akumulatora, kako nebismo izazvali varničenje kada skinemo alnaser. Sad skidamo kompletan zadnji nosač menjača (opet četiri šrafa za ključ 13). I opet istim ključem odvijemo dva šrafa koji drže donji cilindar kvačila. Ostaju još dva šrafa za ključ 10 koji drže zaštitni lim za donji deo zvona menjača. I najvažnije: četiri šrafa za ključ 19 kojima je menjač spojen za motor. Moram da napomenem da je gornji desni od tih šrafova vrlo nepristupačan. Jedino mu se može prići ako se imaju dugački nastavci za gedoru i kardanski zglob.

Odvijanjem ova četiri šrafa, menjač je potpuno oslobođen. Povlačimo ceo menjač nekoliko centimetara ka zadnjem delu Nive i spuštamo ga na dole. Prisustvo pomoćnika i ovde je obavezno.

Sada pomoću ključa 13 odvijemo šest šrafova koji drže korpu kvačila i vadimo lamelu. Ova moja je maksimalno iskorišćena.

Lamela

Lamela

Sad pristupamo obrnutom postupku, tj sklapanju. Vrlo važan detalj kod sklapanja je da se lamela postavi tako da bude centrirana u odnosu na zamajac. Tačnije, može se desiti prilikom montaže korpe da se lamela malo pomeri i da se njena osa rotacije ne poklopi sa osom spojničke osovine. U tom slučaju, montaža menjača je gotovo nemoguća. Razlog tome je što spojnička osovina mora da prođe kroz lamelu i upadne u ležaj u centru zamajca. Jasno, ako otvor u lameli nije nacentriran u odnosu na zamajac, ovo postaje nemoguća misija.

Centriranje lamele nije nikakve nauka. Dovoljno je postaviti je i korpu lagano pritegnuti sa dva šrafa. Onda prstima opipati i da li se podudaraju ivica lamele i ivica površine zamajca u korpe gde lamela naleže. Zatim dotegnuti sve šrafove. Evo kako otprilike sve treba da izgleda kada se pogleda kroz montiranu lamelu. Manji prsten koji se vidi zapravo je taj ležaj koji se nalazi u zamajcu.

Zamena “druk” ležaja je vrlo jednostavna. Samo treba otkačiti žičani osigurač i to je to.

Sve ostalo vratimo obrnutim redosledom od demontaže. Na kraju još treba podesiti šipku kojom donji cilindar deluje na mehanizam kvačila. Na taj način biramo visinu na kojoj će kvačlio “hvatati”. Ne zaboravite, mora se ostaviti mali prazan hod kako se “druk” ležaj nebi stalno vrteo.

To bi bilo otprilike sve. Celu operaciju moguće je uraditi za jedno popodne i to laganim tempom, bez žurbe. Od alata, potrebne su gedore 13 i 19mm sa nastavcima, viljuškasti ključ 13 i možda još neka sitnica. Ništa što svaki hobi majstor već nema u garaži. Naravno, podrazumeva se kanal u garaži.

Moj utisak iz vožnje od par stotina kilometara sa Sachs kvačilom je zaista povoljan. Pedala je mekana i jasno daje osećaj gde kvačilo “hvata”. Nadam se da će potrajati. Takođe, nestali su i trzaji prilikom polaska na uzbrdici. Ukratko, ponovno uživanje sa Nivom može da počne 🙂

Reduktor i vibracije

Mnoge Nive imaju problem sa vibracijama tokom vožnje. Ja taj problem nisam imao ali se sama ručica reduktora malo razmrdala. Ponekad se dešavalo da zvecka u vožnji, što ume poprilično da nervira. Kvar je sasvim bezazlen i posledica je normalne upotrebe i habanja Nive. Uzrok sam locirao vrlo brzo i ne tako skoro ali bio sam siguran da je nemoguće nabaviti sitnicu koja je zapravo uzrok problema. Sasvim slučajno, pronašao sam problematični limeni deo u prodavnici Auto Lider u Nišu. Izgleda da stvarno imaju sve sitnice za Nivu. E onda je usledila zamena.

Prva ideja je bila vađenje čitavog reduktora napolje. Nije neki komplikovan zahvat ali ipak sam gledao da izbegnem ako je moguće. I jeste. Treba samo skinuti plastični panel oko ručke reduktora i blokade diferencijala i još jednu plastiku koja je ispod. I onda imamo pristup iz kabine. Evo kako izgleda:

Lada-Niva-Reduktor (1)Strelica označava uskočni osigurač koji treba izvući kako bismo izvadili i osovinicu.

Lada-Niva-Reduktor (3)Sada je ručica reduktora slobodna i vadimo je napolje. Zatim vadimo plastične čaure (ili ono što je od njih ostalo). U mom slučaju, jedna čaura se slomila i ispala, pa je to dalo dodatni luft ručici.

Lada-Niva-Reduktor (4)Nova osovinica, čaure i čelični lim su spremni. Ovaj lim se montira na mesto gde poluga krajem ulazi u reduktor i on služi da eliminiše zazor i spreči vibracije na ručici. Kod mene je bio polomljen.

Lada-Niva-Reduktor (5)Sad prelazimo na montažu. Najpre lim ide na svoje mesto:

Lada-Niva-Reduktor (6)Zatim se čaure ubacuju u ručicu. Podmazivanje je poželjno. I na kraju sve zajedno sa ručicom montiramo u auto. Ja sam iskoristio dršku čekića kao polugu, kako bih lakše ugurao osovinicu. Poželjno je da osovinica uđe nešto teže, jer ako uđe previše lako, to znači da ćemo opet imati lufta u ručici.

Lada-Niva-Reduktor (7)I na kraju ostaje da se stavi uskočnik, kako osovinica nebi sama ispala.

Lada-Niva-Reduktor (2)

Lada-Niva-Reduktor (8)Na kraju, sve plastike vratimo na mesto i to je to. Ručka reduktora više nema lufta, ne vibrira i ne zvecka u vožnji. Promena brza-spora je laka i precizna, kao prvog dana…

Interesantan je podatak da je kod Nive 1,7 potrebno skinuti čitavu srednju konzolu (sa radiom), kako bi se oslobodila plastika oko reduktora. A da bi se skinula srednja konzola, mora se prethodno skinuti i polica ispred suvozača, tako da je za ovu intervenciju neophodno napraviti mali haos u enterijeru. Na sreću, nema nekih žabica ili sličnih elemenata koji bi se lako oštetili, tako da osim strpljenja nije potrebno ništa drugo.

Za ceo zahvat potrebno je oko sat vremena, a delovi koštaju 500 dinara.